My LuvLy Followers

Status Terkini :

Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Saturday 26 June 2010

Tawakal Kepada Allah S.W.T

Tawakal yang benar adalah menyerahkan suatu urusan kepada Allah s.w.t dan berpegang teguh kepada perintah.Bagi seorang insan yang berakal seharusnya pasrah kepada zat yang telah menjamin rezeki. Tawakal adalah sebahagian daripada iman. Konsep tawakal ini juga akan menghindari seseorang itu dari bergantung kepada manusia.

Jika kamu bertawakal kepada Allah s.w.t, beerti kamu telah menyimpan sejumlah kebaikan untuk dirimu di hari kiamat. Bahkan, jika kamu semakinkuat bertawakal kepada Allah s.w.t ,maka akan semakin teguh pula kamu dalam menghadapi godaan syaitan...

Allah s.w.t. berfirman :-

  1. "Barangsiapa beriman kepada Allah s.w.t , Dia tunjukkan hatinya." (al-Taaghabun : 11)
  2. "dan barangsiapa bertawakal kepada Allah s.w.t maka Dia akan mencukupinya," (ath-Thalaq : 3)
  3. "Jika kamu meminjamkan kepada Allah s.w.t pinjaman yang baik, nescaya Allah s.w.t melipatgandakan (balasannya) kepadamu.." (at-Taghabun : 17)
  4. "Barangsiapa yang ber[egang teguh kepada (agama) Allah s.w.t, maka sesungguhnya ia telah diberipetunjuk kepada jalan yang lurus." (Ali Imran : 10)
  5. "Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepada Ku..." (al-Baqarah : 186)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer