My LuvLy Followers

Status Terkini :

Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Sunday 1 September 2013

Bicara Tentang Penulisan (Part 2)

Bagaimana menghimpunkan idea :

1. Meramal - Yakni membuat beberapa andaian berkaitan sesuatu perkara yang bakal terjadi pada masa hadapan. Seorang penulis mestilah mempunyai sikap pandang ke hadapan dan dapat meramal sesuatu perkara.

2. Merancang - Merancang bagaimana untuk mencipta karya.

3. Pengalaman - Dalam part ni, sangat penting dalam menghasilkan sesebuah karya yang berdasarkan kisah sebenar. Di mana penulis itu sendiri pernah mengalami situasi tersebut dan bukan hanyalah sekadar rekaan.

4. Kuat Daya Ingatan - Dengan mempunyai daya ingatan yang kuat, seorang penulis mampu  menjalinkan maklumat untuk mencetuskan suatu kesimpulan berkaitan sesuatu idea. Ia berkait rapat dengan bagaimana seorang penulis mengolah cerita sehingga klimaknya.

5. Rajin Membaca - Bagi mencari pelbagai idea, seorang penulis perlu banyak membaca. Tidak kiralah bahan bacaan apa sekalipun. Selain itu membaca juga dapat mengetahui perkataan-perkataan masa kini dan persekitaran penulisan terkini.

9 comments:

Tetamu Istimewa said...

Apa-apa yang Kak Erin tulis tu, memang betul. Namun, ada juga lain penulis, lain caranya berkarya. Bagaimanapun tujuan dan hasilnya tetap sama.

Unknown said...

Benar cikgu..cara penulis mengikut kreativiti masing-masing.. Kak Erin olah balik apa yang kak Erin baca melalui buku ..INGIN MENJADI PENULIS..Teringin jugak nak jadi penulis ni.. Hehe..

PeRdU cINta said...

yup setuju..boleh tambah lagi satu takk...hehehe..iaitu bersabar...

Unknown said...

setuju sangat dengan info ni..kalau ada kelima-lima benda ni iA karya akan jadi lebih mantap :)

Akupenghibur.com said...

alhamdulilah dapat ilmu :) setuju dengan entri ini tetapi ikut kepada penulis tersebut

Mizz Aiza said...

perkongsian tips yang bagus erin..

Eiqa Almond said...

betul eiqa setuju..
pengalaman semu tu penting jugak..
Nice sharing kakk :)

Tetamu Istimewa said...

Siapa nama penulisnya Kak?

Fais-SKA said...

terbaik =) satu perkongsian yg bermanfaat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer