My LuvLy Followers

Status Terkini :

Hai sahabat blogger sekelian.. Erin nak perkenalkan blog kawan Erin.. jom jadi follower kak ni.. http://daripenaseorangummi.blogspot.com


Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Saturday, 26 October 2013

Berkaitan Sedekah

Assalammualaikum..


Apabila sebut berkaitan sedekah bukanlah seseorang itu ingin menunjuk keriyakan atau sifat bangga. Tetapi ia bergantung kepada suatu niat. Niat untuk menjadi contoh kepada orang lain agar mengamalkan sikap bersedekah ini. Jangan lokek untuk memberi kerana pepatah ada mengatakan TANGAN YANG DI ATAS LEBIH BAIK DARI TANGAN DI BAWAH. Lagipun bersedekah ini tergolong dalam situasi bantu membantu sesama insan. Jika kita perolehi sesuatu itu dengan banyak, apa kiranya kita memberi sebahagian kepada orang lain yang memerlukan.

Hadis –hadis yang berkaitan sedekah

Daripada Abu Hurairah (r.a), beliau berkata, “Seseorang datang menemui Rasulullah(s.a.w) dan bertanya, Wahai Rasulullah, sedekah yang bagaimanakah yang paling besar pahalanya? ‘Baginda menjawab ,’Engkau bersedekah ketika waktu sihat, amat amat memerlukan harta itu, diselimuti perasaan khuatir miskin, dan berangan-angan menjadi orang kaya. Jangan kamu menangguhkan (sedekah) sehingga apabila ajal telah sampai di tengorokan, maka engkau berkata,’ Untuk si fulan sekian, untuk si fulan sekian.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim)

Hukum Bersedekah

Sebaik-baik sedekah adalah menyedekahkan sesuatu yang paling dicintai. Ini dapat dilihat dalam sabda Rasulullah(s.a.w) tentang sedekah yang paling afdal disisi Allah s.w.t adalah “ Sesuatu yang paling berharga disisi pemiliknya.”

Sedekah memiliki kesan luar biasa di dalam jiwa, disamping menjadi bukti sejauhmana kebenaran iman seseorang kepada Allah s.w.t . Keutamaan sedekah terletak pada kerelaan hati dan kecintaannya kepada kebaikan, bukan diukur dengan berapa banyak harta itu dikeluarkan. Kadang kala dengan sedekah yang sedikit, seseorang dapat meraih pahala yang setara dengan sedekah orang lain dalam jumlah yang banyak.

p/s : Sharing is caring.. Yang baik jadikan tauladan dan yang buruk jadikan sempadan.. Saling memperingati ke arah kebaikan.. :-) Info ni Erin ambil dari sebuah buku yang Erin baca di Perpustakaan Awam Negeri Kedah. 

KISAH-KISAH KEAJAIBAN BERSEDEKAH

Penulis : Khalid Bin Sulaiman Al-Rab’i

Keluaran : Al-Hidayah


Friday, 25 October 2013

Cuba Teka? :-)

Assalammualaikum..


"Fisha.. Awak ni kan comel dan cantik, tak kan awak tak ada buah hati kot?" Sambil mereka berdua jalan beriringan menuju ke perpustakaan di Kolej. Zafran tiba-tiba menyoal Nafisha.

"Err..kenapa? semuanya yang comel dan cantik tu mesti ada buah hati ke?" Sambil tersenyum, Nafisha membalas pertanyaan Zafran. Ada ketawa kecil di hujung bicaranya.

"Bukan macam tu.. Itu mungkin pada pendapat sayalah.." Jelas Zafran.

Fisha hanya tersenyum mendengar kata-kata Zafran tu. Kelihatan manis sekali wajahnya apabila mengukirkan senyuman. Tetapi dalam hatinya siapa tahu Si Dia yang bertahta. Cuma Fisha rasa malu untuk mempamerkan perasaan yang terbuku di hatinya. Lagipun dia risau perasaan itu tidak berbalas nanti.

"Eh, kenapa awak diam saja..Ke dalam hati awak cakap biarlah rahsia." Zafran cuba untuk mendapat kepastian. Biarlah jawapan jujur yang lahir dari bibir Nafisha itu sendiri. Jika benar Nafisha masih single. Mungkin hati Zafran akan berbunga riang. Sudah lama mereka mengenali antara satu sama lain. Dan dari persahabatan itu bertukar menjadi suatu perasaan yang sangat sukar untuk diungkapkan dengan nyata.

"Kalau awak nak tahu sangat.. Cubalah teka?" Eh, soalan apa pula yang terbit dari bibir Nafisha ni. 

"Awak ingat saya ni ahli nujum ke?" Satu cuitan singgah di hidung Nafisha. Masih sempat dia mengelak.

Zafran tersenyum melihat gelagat gadis itu. 'Wah cute juga yer senyuman Zafran' Bisik hati kecil Nafisha. Sungguh bahagia dia melihat senyuman itu. Tapi bagaimana harus dia nyatakan yang dia juga sebenarnya sudah jatuh hati kepada jejaka itu?



Lirik Lagu Cuba Teka - Tasha Manshahar


Matamu lembut bagai bayu
Juga awan biru di langitku
Senyum mu seindah mentari
Selalu menerangi mimpi sepi

Cubalah cuba sayang teka
Siapa yang bertaktha dalam jiwa
Adakah kau rasa?

Sayang ku selalu ada waktu tuk menyanyangimu menjagamu
Seluruh hidupku..

Matamu redup bagai bayu
Juga awak biru di langitku
Senyummu seindah mentari
Selalu menerangi mimpi sepi

Cubalah cuba sayang teka
Siapa yang bertaktha dalam jiwa
Adakah kau rasa?

Sayang ku selalu ada waktu tuk menyanyangimu menjagamu
Cuba cuba
Cubalah cuba sayang teka
Siapa yang bertaktha dalam jiwa
Adakah kau rasa?
Sayang ku selalu ada waktu tuk menyanyangimu menjagamu
Seluruh hidupku..

Caramu mempersona kalbu
Sesungguhnya aku tahu kamu terbaik untuk diriku

Sandiwara Cinta

Assalammualaikum


"Awak tolonglah bagi tahu saya, apakah semua ini?" Soal Marlisa kepada Isyam. Matanya mula berkaca dan air mata mula mengalir. Hatinya luka dan sebak untuk terima semua keadaan ini.

"Sa..sa..saya..Minta maaf awak." Isyam terasa amat bersalah pada tika itu. Kenapa dia tergamak berbohong kepada Marlisa. Dia cuba untuk meraih tangan gadis itu. Namun direntap oleh Marlisa. Hatinya hancur dek melihat segalanya. Hijab yang selama ini menjadi rahsia Isyam. Semuanya telah terbuka.

"Saya tak rela lagi untuk menerima awak..Tolong tinggalkan sebab saya tak mahu tahu apa lagi sandiwara awak nanti..Tolonglah faham saya.." Marlisa terus berlalu dan air matanya masih bersisa..

Isyam masih berdiri di persimpangan itu..Tiba-tiba hujan mula turun membasahi bumi..Dia sengaja membiarkan badannya dibasahi hujan itu.. Mampukah air hujan untuk menyucikan dosanya kepada Marlisa?? 





SANDIWARA CINTA - REPUBLIK

Aku tahu ini semua tak adil

Aku tahu ini sudah terjadi

Mau bilang apa aku pun tak sanggup

Air mata pun tak lagi mau menetes

Alasannya seringkali ku dengar
Alasannya seringkali kau ucap
Kau dengannya seakan ku tak tahu
Sandiwara apa yang telah kau lakukan kepadaku

Jujurlah sayang aku tak mengapa
Biar semua jelas telah berbeda
Jika nanti aku yang harus pergi
Ku terima walau sakit hati

Mungkin ini jalan yang engkau mau
Mungkin ini jalan yang kau inginkan
Kau dengannya seakan ku tak tahu
Sandiwara apa, ceritanya apa, aku tahu

Jujurlah sayang aku tak mengapa
Biar semua jelas telah berbeda
Jika nanti aku yang harus pergi
Ku terima walau sakit hati

Jujurlah sayang aku tak mengapa
Biar semua jelas telah berbeda
Jika nanti aku yang harus pergi
Ku terima walau sakit hati
Ku terima walau sakit hati



Thursday, 24 October 2013

Penglipur Lara

Assalammualaikum..



Jom layan lagu ni.. Sebenarnya Erin sedang tulis entri sambil layan lagu-lagu di youtube..
Best pulak dengar lagu nyanyian Hazama ni..

Meroyan


Assalammualaikum.

Aish.. asal tak puas hati dengan wanita je mesti nak cakap wanita tu meroyan kan.. Jangan hanya tahu berbicara saja tentang itu.. Tahukah apa itu meroyan?? Kalau nak tahu, jom baca info di bawah ni..


Apa itu Meroyan?

Meroyan merupakan salah satu penyakit psikologi atau gangguan mental yang serius. Ia bermula  dalam masa antara 2 hingga 3 hari selepas seseorang wanita itu bersalin.

Namun ianya berlarutan untuk jangka masa yang lama sekiranya tidak mendapat rawatan.

Biasanya, ia dialami oleh wanita yang pertama kali bergelar ibu. Bagaimanapun, gangguan ini jarang terjadi. Purata anggaran hanya seorang atau dua saja wanita yang mengalaminya dalam setiap 1,000 wanita yang melahirkan anak.

Biasanya pesakit ini akan mengalami masalah murung dan sugul. Mereka akan merasa rendah diri dan sering rasa terancam seperti ada orang lain yang ingin mencederakan mereka dan bayi mereka.

Dalam istilah perubatan, penyakit meroyan ini dikenali sebagai ‘peuperal psikosis’ atau ‘postpartum psikosis’.

Apakah punca terjadinya Meroyan?

Menurut seorang pakar psikiatri di Hospital Kuala Lumpur, secara biologinya wanita lebih mudah terdedah dan mengalami kemurungan walaupun mereka tidak hamil.

Menjawab kepada persoalan punca berlakunya penyakit ini ialah disebabkan semasa kehamilan, paras hormon wanita meningkat pada paras yang tinggi. Dan selepas melahirkan anak, hormon progestron dan estrogen menurun dengan mendadak.

Ada sesetengah wanita yang sensertif kepada perubahan hormon ini, lalu menyebabkan mereka mengalami rasa sugul dan kemurungan.

Wednesday, 23 October 2013

Rumah Yang Tidak Dimasuki Malaikat

Assalammualaikum

Ungkapan 'Rumahku Syurgaku' merupakan idaman setiap insan..Tetapi kalau rumah pun Malaikat tak mau masuk.. Masih adakah keberkatan di rumah itu.. Oleh yang demikian, marilah kita baca info di bawah ni tentang ciri-ciri rumah yang tidak dimasuki oleh Malaikat..

1. Rumah orang yang memutuskan siratulrahin

2. Rumah orang yang derhaka kepada ibu bapa

3. Rumah yang ada anjing

4. Rumah atau majlis yang di dalamnya tidak disebutkan nama Allah dan selawat ke atas Nabi dan lebih mementingkan nafsu

5. Rumah yang di dalamnya banyak maki hamun

6. Rumah yang di dalamnya ada gambar bergantungan dan patung hiasan

7. Rumah yang di dalamnya ada loceng

8. Rumah yang ada minuman keras atau arak

9. Rumah yang di dalamnya ada ratap tangis

10. Rumah yang penghuninya hidup boros

11. Rumah yang digunakan untuk perkara kekejian

12. Rumah orang yang terlaknat

13. Rumah yang berbau busuk dan tidak bersih

14. Rumah yang penghuninya tidak membaca Al-Quran dan berzikir

15. Rumah yang digunakan untuk berjudi

16. Rumah yang penghuninya memakai sesuatu yang haram seperti lelaki yang memakai baju sutera dan emas

17. Rumah yang penghuninya setiasa mengamalkan bacaan mentera

18. Rumah orang yang makan riba

19. Rumah orang yang makan harta anak-anak yatim

20. Rumah oran-orang yang melakukan dosa-dosa besar seperti berzina

My Heart Will Go On

 Assalammualaikum..

Hai you all.. Did you still remeber this song??  Entahlah.. tetiba terdengar pulak lagu ni dalam MP3 phone Erin.. Layan je lah.. So, teringat pula nak letak liriknya di blog ni..Sejarah kapal yang tenggelam dengan seribu cerita.. Tragis betul kan..Sekarang pun ada kapal mewah macam star cruise.. Teringgin juga nak holiday yang mewah di atas kapal.. Entahlah.. Erin ni macam-macam fikir dan berangan kan.. :-)



Celine Dion – My Heart Will Go On lyrics
 
Every night in my dreams
I see you, I feel you
That is how I know you go on

Far across the distance
And spaces between us
You have come to show you go on

Near, far, wherever you are
I believe that the heart does go on
Once more you open the door
And you’re here in my heart
And my heart will go on and on
om
Love can touch us one time
And last for a lifetime
And never let go till we’re gon

Love was when I loved you
One true time I hold to
In my life we’ll always go on

Near, far, wherever you are
I believe that the heart does go on
Once more you open the door
And you’re here in my heart
And my heart will go on and on

You’re here, there’s nothing I fear
And I know that my heart will go on
We’ll stay forever this way
You are safe in my heart
And my heart will go on and on

Tuesday, 22 October 2013

Tudung vs Topi Keledar?

Assalammualaikum..

Errr..Erin ada nak share sesuatu dengan you all ni.. Sebenarnya info yang bakal you all baca di bawah ni telah Erin salin dari sebuah majalah yang Erin baca di Perpustakaan.. Rajinkan Erin pergi ke Perpustakaan..Itulah tempat syurga ilmu.. Macam-macam buku ilmiah boleh didapati di situ..Melalui info ni, sama-samalah kita ambil pedoman yer.. Tak salah kita kongsi sesuatu tu ke arah kebaikan..Erin juga tak sempurna.. Kita semua tak sempurna.. Tapi sebagai hamba Allah..Kita perlu perbaiki diri ke arah yang lebih baik kan.. 

Tudung vs Topi keledar

Secara mudahnya, menutup aurat bolehlah diibaratkan seperti memakai topi keledar. Topi keledar sangat berkaitan dengan keselamatan nyawa, manakala menutup aurat berkait dengan keselamatan agama dan maruah. Kedua-duanya ialah soal daruriyyat (perkarayang sangat penting dalam Islam) kerana ia melibatkan nyawa, agama dan maruah. Baiklah, jika perbandingan (metafora) ini boleh diterima, cuba renungkan bukankah ada kalanya topi keledar tidak dapat menyelamatkan nyawa si pemakainya?

Misalnya, pelumba haram, pemandu laju dan cuai, semuanya memakai topi keledar. Namun seperti yang dikatakan tadi, sekadar bertopi keledar masih belum menjamin keselamatan nyawa. Sebenarnya, masih ada faktor-faktor lain yang lebih penting daripada sekadar memakai topi keledar untuk keselamatan nyawa apabila memandu atau membonceng motosikal.

Antaranya adalah dengan memandu secara berhati-hati, jangan terlalu laju, mematuhi peraturan jalan raya, tidak mengantuk atau tidak memandu dalam keadaan mabuk dan sebagainya. Sekiranya peraturan ini dilanggar, tidak kira sebesar atau sekeras mana sekalipun topi keledar itu, ia pasti tidak akan menyelamatkan pemakainya.

Begitu juga halnya dengan tudung. Hendak menjaga maruah dan akhlak tidak cukup dengan hanya bertudung sahaja. Ada lagi perkara-perkara lain yang lebih penting. Umpamanya, menjaga tingkah laku, berhati-hati dalam tutur kata, mengawal pandangan mata dan membatasi pergaulan. Selain itu, masa dan tempat wanita itu berada juga perlu dititik beratkan. Misalnya, jangan keluar seorang diri di tempat-tempat sunyi, mengaibkan dan mendedahkan diri kepada pencerobohan.

Menutup aurat bukan sekadar menutup rambut di kepala. Sekurang-kurangnya, ada empat (4) perkara yang mesti ditutup dengan “tudung”.

1.    “Tudung” pada wajah. Jangan dibuat wajahnya sengaja mengundang fitnah, berhias bertujuan tabarruj iaitu menampakkan perhiasan dan kecantikan untuk tatapan mata orang ramai. Kecantikannya khusus buat suami, bukan pameran untuk lelaki ajnabi.

2.    “Tudung” pada mata. Jangan matanya memandang lelaki lain selain mahramnya. Solehah yang hakiki, tidak dipandang dan tidak memandang. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud : “Semua mata menangis pada hari akhirat kelak kecuali mata yang dipejamkan daripada memandang apa-apa yang diharamkan, mata yang berjaga pada waktu malam dalam berjihad di jalan Allah dan mata yang menitiskan air mata walau sebesar kepala lalat kerana takut akan Allah.” (Riwayat al-Dailami)

3.    “Tudung” pada suara. Jangan dilunak-lunakkan suara dengan tujuan memikat dan mempesona. Allah berfirman yang bermaksud : “Janganlah perempuan-perempuan itu berlaku lemah dengan perkataannya, sebab akan menaruh harapan orang yang dalam hatinya ada penyakit.” (Surah al-Ahzab 33 : 32)

4.    “Tudung” pada hati. Hatinya terpaut pada mengingati Allah. Insya-Allah, apabila seseorang wanita mengingati Allah, Allah akan memeliharanya daripada segala kejahatan yang muncul dari dalam dirinya sendiri atau daripada orang lain.

pp/s : Sharing is caring..

Monday, 21 October 2013

Encik Mimpi - Rindukanlah..!!

Assalammualaikum..

Selain kaki novel.. Erin ni kaki radio juga tau.. Kaki makan? Errr...Makan tu lainlah kan.. Hehe
Sekarang ni ada lagu baru dari Encik Mimpi lah..
Erin dengar lagu ni pun melalui Radio Hot FM..Then cari kat youtube..
So, Erin pun nak bermimpi sekejap yer.. Hehe..

Eh you all jom lah hayati lagu yang best ni..
Layanzzzz.....!! Siap ada lirik lagi.. 


Kalau seseorang tu kreatif..Dengan lagu pun dia boleh karang sebuah cerita..
kan kan kan..

Untunglah Kalau Bos Sayang

Assalammualaikum..

Err..Untung ke kalau boss sayang kita? Mestilah untung.. Tapi jangan salah faham.. Bukan kaki bodek yer.. Kaki bodek tu buat kerja tak ikhlas..Buat apa..Perkara yang tak ikhlas ni tak akan bertahan lama..Oleh yang demikian, Erin nak coret beberapa tips bagaimana cara untuk disayangi oleh boss atau majikan kita..



1. Jangan takut-takut untuk meluahkan idea-idea

Jika ada idea-idea yang kreatif dan inovasi untuk meningkatkan produktiviti dalam organisasi you all bekerja tu..Utarakanlah kepada bos you all tu.. Janganlah dok peram idea tu yer.. Maka you all kena berani bersuara.. Ini akan menunjukkan yang you all sentiasa prihatin terhadap pekerjaan you all tu..

2. Tepati Waktu

You all haruslah mempunyai tahap kepekaan terhadap waktu. Pengurusan masa adalah faktor paling penting yang menunjukkan you all ni seorang yang berdisplin tinggi. Biar you all mendahului masa bukan masa yang mendahului you all.. Bila boss tengok you all datang awal ke pejabat. Dia pun tak teragak-agak nak bagi prestasi terbaik untuk you all.. Sapa yang untung? You all jugak kan kan..

3. Ya..Boleh

Ya boleh.. Sama je konsepnya dengan "Yes Boss.." Peringatan juga, sebelum you all terima sesuatu tugasan yang baru dari boss, you all seharusnya mengetahui keupayaan diri you all sebelum menerimanya. Jangan you you all jadi macam Mr. or Miss Arrogant, kerja yang tak mampu, you all sanggup..Last-last tak sanggup.. Kang nanti kena pelece dek kekawan je..Jika Boss you all tu bagi kerja yang mencabar dan you all rasa you all mampu..Maka terimalah kerja itu dengan fikiran yang terbuka dan laksanakan dengan jayanya.. Cewah...

4. Bersikap Mesra

Bersikap mesralah dengan semua staff di tempat kerja you all termasuklah bersikap mesra dengan boss.. Oops..!! Jangan bermesra berlebih-lebihan cukuplah yer.. Risau nanti staff lain cakap you all ni kaki ampu pula..No,no,no..!!

5. Serba Boleh

Yang ni Erin rasa boss paling suka kot..Sebab boss mana yang tak suka jika staff dia berkebolehan dalam banyak bidang..Suruh itu ini semua you all boleh buat.. Nanti boss you all tu kasi you all tumb up.. hehe.. Untung you all bila ada banyak kebolehan ni..Boss jadi makin sayang.. Bila boss sayang , gaji pun lumayanlah sikit kan kan.. Kalau staff government macam Erin  ni kalau berkebolehan, nanti boss rekemen naik pangkat atau pun anugerah cemerlang.. Bukan anugerah saja tau.. Dapatlah RM1K..

Eerrr.. Itu sajalah penyampaian Erin dalam entri ni.. Maka..Yang baik jadikan teladan dan yang tak baik jadikan sempadan.. Thanks kepada yang sudi komen..Tanpa you all, tak cerialah entri Erin ni...Sharing is caring..

p/s : picture by google

Sunday, 20 October 2013

Bikin Dialog Gambar Minah Ni Kalau Nak Topup RM30

Assalammualaikum..

"Aish..Kenapa diorang datang meminang tak bawa cincin ni? 
Habis tu jadi tak aku bertunang hari ni?"



Hanya klik gambar di atas untuk joint segmen Syakira ni..
Tarikh tutup pada 25/10/2013 Jam 9.00 pagi 

Pasrah dan Redha

Assalammualaikum

Perlukah aku berfikir tentang itu,
Ya itu dulu..Tetapi kini aku lebih redha menerima takdir Nya
Biarpun ramai yang bertanya, malah kedua ibu bapa ku juga
Lantas aku membalas semua persoalan itu dengan senyuman tenang

Dalam hatiku berkata,
Perlukah aku untuk gundah gulana?
Sedangkan perancangan Nya sedang bergerak masa ke semasa
Aku tidak akan terkesima jika aku terlewat menerima perutusan itu

Yang selalu aku berdoa, sekiranya masih ada dia untukku di dunia ini
Biarlah dia seorang yang boleh membimbingku
Bukan aku tidak mahu mendukung segala dugaan dan ujian kelak
Ujian penantian ini pun sudah ku redha tanpa titisan air mata lagi

Begitu pasrah dan kental hatiku menerima takdir Yang Maha Kuasa
Aku cuba bekalkan dalam hati dengan kata-kata pujukan
Kata-kata yang memberi semangat untuk ku terus tersenyum di dunia ini
Lantas Ku berbisik ke dalam naluri bahawa tidak semestinya hanya di dunia


p/s : Jodoh pertemuan, ajal perpisahan adalah ketentuan Allah SWT..Jika tidak ketemu di dunia pasti ada ganjarannya di akhirat kelak.. Bersabar duhai hati.. Tidak semestinya memiliki dan dimiliki itu merupakan suatu kebahagiaan.. Kebahagiaan sebenarnya berada dalam diri kita sendiri.. Berbahagialah jika kita mahu.. Dan sengsaralah jika kita mahu.. Sesungguhnya ia bergantung kepada diri sendiri..Sekian.. (Sedang menangis ni.. hehehe..Tak adalah, dah lap pun) :-)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer

Google+ Followers