My LuvLy Followers

Status Terkini :

Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Sunday 21 July 2013

KuRmA

Assalammualaikum..

Oooo..Yes..Buat tajuk klasik sikit..Hehe..

Kurma..Buah kurma or masak kurma?? Apa yang U all agak ek??

Buah kurma?? Khasiat ia apa?? Uish.. jangan ditanya.. Banyak sih.. 

Antaranya....

Rahsia Awet Muda
Obvious je U all kalau berbicara tentang awet muda ek..Kalau nak muda meh sini amalkan memakan buah kurma setiap hari.. 3 biji pun dah memadai..

Pemberi Tenaga
Ini pasal lah kita digalakkan memakan buah kurma pada waktu sahur dan waktu iftar agar dapat memberi tenaga kepada tubuh badan.. Buah kurma ni mempunyai serat atau fiber..Bagi yang mengamalkan diet..Dipersilakan mengamalkan pengambilan buah ini yer..

Melancarkan Pelawasan
Sesiapa yang sukar nak lawaskan sesuatu tu..eloklah amalkan memakan buah kurma.. So, mudah je nak buang air besar.. Bila bahan kumbahan dibuang..badan pun terasa ringan..Kesihatan pun terjamin..

Menguatkan Memori
Kalau ada simpton-simpton sukar mengingati sesuatu perkara tu..May be boleh disarankan untuk merajinkan diri memakan buah ni yer.. Orang yang hafal al-Quran selalu amalkan memakan buah kurma ni..Sebab tu mudah je mereka ni menghafal..Paling sesuai untuk pelajar..

Memudahkan Proses Kelahiran
Kepada bakal-bakal ibu..Jangan lupa makan buah kurma selalu agar mudah bersalin..Tak lah jenuh nak teran baby tu nanti..Hal ini kerana buah kurma dapat memberi tenaga dan mengurangkan pendarahan..

Penawar Racun
Buah Kurma ni dapat merawat pelbagai jenis penyakit.. Tapi sebelum makan buah kurma..Haruslah baca Bismillah dulu..Segalanya berlaku di atas kehendak Allah S.W.T

So, Selamat beramal.. ^_@

6 comments:

Aida Ismail said...

Nice entry. Thank you for sharing. Errr tapi rasanya tu awet muda bukan awek muda. Hehe~

Unknown said...

Hehe..TQ Aida coz perbetulkan Ejaan..Entahlah Erin ni..rujuk buku pun still boleh salah ejaan..kena pakai spek dah ni.. :-)

norhasnizakhalid said...

sedapnya kurma, lagi-lagi yusuf taiyobb!

Unknown said...

Yusuf taiyobb memang dah terkenal dah.. hehe.. try chocodates.. sgt sedap..

Nory Zoulkefle said...

nory suka makan kurma yang lembik dan basah...yang kering tak berapa gemar..

Unknown said...

Kurma yang basah tu.. kurma madu.. memang sedap.. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer