My LuvLy Followers

Status Terkini :

Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Wednesday 6 April 2011

Ada apa dengan..TELUR PUYUH..???


Wah..wah..sedapnya..enak dan lemak berkrim..Apakah yang anda lihat ini. Apa??? Telur puyuh?? Ya..benar..ini adalah telur puyuh..Ada yang berpendapat bahawa telur ini mempunyai kandungan kolestrol yang tinggi..Alah, apa pun makanan kalau diambil secara terlebih DOS memang akan memudaratkan kesihatan..Even thore vitamin..

Ok..ok let to know about khasiat telur ni. Telur puyuh mengandungi 3/4 kali ganda nutrisi berbanding telur ayam..(haha..telur ayam ni besar, tapi telur puyuh lagi berkhasiat)..Then paras kandungan protein dan vitamin sangat tinggi iaitu 13 peratus protein dan 140 peratus vitamin B1. Selain itu, telur puyuh ni mengandungi 5 kali ganda zat besi dan potasium (nak tau apa itu potasium? Sila rujuk kamus sains k..hehe). Manakala ovomucoid (sejenis protein yang terdapat dalam telur putih) mampu mencegah simptom-simptom berkaitan alahan resdung dan alahan. Ia juga dapat mengubati gangguan penghadaman seperti gastrik dan ulser perut. Telur puyuh juga dapat menyembuhkan penyakit anemia dengan membenarkan badan menghasilkan secukupnya paras hemoglobin dan membuang toksin serta logam berat dari darah.


Wow..banyak betul khasiatnya.. Haa..!! Tambahan pula telur puyuh ni memang sedap untuk dijadikan sajian hidangan contohnya dimasak sambal tumis dan makan pula dengan nasi lemak panas.. Memang dapat membuka selera kita di pagi hari kan..?? Ok lah setakat itu sahaja informasi tentang kebaikan dan khasiat telur puyuh.. :-)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer