My LuvLy Followers

Status Terkini :

Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Wednesday 31 July 2013

ToLoNgLaH BeRFiKiR

Assalammualikum..

Ayat yang selalu kita dengar (Informal) " Tolonglah gunakan fikiran sebelum bercakap"

Ayat yang jarang kita dengar (Formal)" Tolong beri saya definisi berfikir"

Okay now.. Tajuk entri Erin kali ini base kepada fakta..You know buku mana yang I rujuk..Ya.. semestinya buku masa Erin study di UUM dulu..(Bangga siot jadi student UUM..Sebab UUM adalah Universiti yang tidak ada jurusan diploma..Semuanya peringkat Ijazah Sarjana Muda dan Sarjana serta PHD sahaja..)

Let's to discuss about definision of thinking
(Oho..I'm speaking London lah.. Hehe..Whaaattt eveeeerrr..!!)

Okay guys..We go through one by one

"Thinking is any mental activity that helps formulate or solve your problem, make a decision or fulfill a desire to understand, It is a searching for answer, a reaching for meaning."
 (Vincent Ryan Ruggiero - 1984)

"I define thinking as a search for meaning and understanding that can involve the adventurous generation of options, the attempt to arrive at logical, reasonable judgement, and reflection on the process."
(John Borell - 1991)

Itu pendapat yang dikemukan oleh beberapa individu. Maka di sini dapatlah dirumuskan bahawa :-

Pemikiran itu merupakan proses yang menggunakan minda untuk mencari makna dan pemahaman terhadap sesuatu, menerokai pelbagai kemungkinan idea atau ciptaan dan membuat pertimbangan yang wajar, bagi melaksanakan keputusan serta menyelesaikan masalah dan seterusnya mengadakan refleksi atau metakognitif terhadap proses yang dialami.

Mengapa teknik berfikir seorang individu dengan individu yang lain adalah berbeza??
(Persoalannya)

Ia adalah bergantung kepada keupayaan seseorang dalam berfikir bergantung kepada beberapa faktor..Yakni fizikal, emosi, rohani dan intelektual termasuk juga dengan persekitaran mereka.

Hanya gaya berfikir yang effisyen dan efektif akan membantu seseorang dalam mengendalikan masalah yang wujud di persekitarannya.

Mengikut buku yang Erin baca ni..Terdapat 20 jenis gaya berfikir..

Pemikiran Analitikal * Pemikiran Emotif * Pemikiran Hipotetikal * Pemikiran Historis * Pemikiran Intuitif * Pemikiran Kostruktif * Pemikiran Kreatif * Pemikiran Logikal * Pemikiran Nilai * Pemikiran objektif * Pemikiran Paralel * Pemikiran Positif dan Negatif * Pemikran Prakmatik * Pemikiran Proaktif dan Reaktif * Pemikiran Projektif * Pemikiran Saintifik * Pemikiran Teknikal * Pemikiran Vertikal * Pemikiran Kritis *

Kita boleh berkongsi dengan lebih detail berkaitan gaya pemikiran ni.. Tapi Erin tak nak ulas semualah.. Just select yang mana majoriti diamalkan oleh manusia yang pernah Erin jumpa..

Pemikiran Kritis 
Seseorang itu lebih terbuka menerima sesutu pendapat atau idea disamping itu dia sedaya upaya menganalisis semula idea itu dari pelbagai aspek. Ia merupakan kemahiran pemikir untuk membuat penilaian tentang sesuatu data atau maklumat.

Pemikiran Kritikal
Individu yang mengamalkan gaya pemikiran ini akan melakukan proses melihat dan memisahkan menerusi analisis

 Pemikiran Analitikal
Ia berasakan pemikiran logikal kerana lebih mengutamakan kepada maklumat dan fakta.

Pemikiran Positif
 Melihat sesuatu itu adalah kebaikan dan memberi faedah kepada apa-apa sahaja. Pemikiran jenis ini akan membuatkan seseorang itu bertambah maju.

Pemikiran Negatif
Sentiasa berfikiran tentang keburukan dan membawa kepada masalah, bahaya dan risiko. Jika selalu berfikiran negatif diri akan mundur dan tidak maju.

Pemikiran Proaktif
Sentiasa berfikiran jauh dan boleh menjangkakan kemungkinan apa yang bakal berlaku pada masa hadapan.

Pemikiran Konstruktif
Berusaha memperbaiki segala kelemahan yang terdapat pada sesuatu idea.

Pemikiran Sistematik
Berasaskan sistem untuk berfikir dan mempunyai aturan atau rangkaian yang dipatuhi semasa berfikir.

Pemikiran Historis
Lebih mengutamakan "sebab" dan "kerana". Pemikiran ini membawa kita berpandang ke belakang.

Pemikiran Intuitif
Melibatkan penggunaan "suara hati" sebagai petunjuk dalam membuat keputusan atau mengambil sebarang tindakan.

Pemikiran Reaktif
Pemikiran ini bermaksud jikalau tidak ada apa-apa berlaku, maka tidak ada alasan untuk kita berfikir. Kita hanya menunggu sehingga ada peristiwa, kejadian ,idea atau perkara berkaitan sebelum berfikir.

Oleh itu..Pemikiran yang manakah yang ada dalam diri kita??

7 comments:

Rohayu Md Isa said...

ceq xtao yg ne satu kak ... pemikiran tu campoq2 kot ... hihi

Unknown said...

Cik Yuyu.. sesuatu pemikiran ni ia boleh digunakan bergantung kepada sesuatu keadaan.. yang tu yang kak Erin belajar.. Dalam subjek sain pemikiran dan etika ni mengajar kita memahami tingkah laku manusia..dari segi percakapan, dari segi pakaian dan byk lagi aspek kita boleh tahu karakter individu tersebut...first impression pun even kita tak kenal rapat pun kita boleh baca karakternya..

Mizz Aiza said...

agak-agak aiza jenis yang mana satu ya?

Unknown said...

Kita semua mempunyai lebih dari satu gaya pemikiran.. bergantung kepada situasi tertentu.. :-)

norhasnizakhalid said...

fikir sebelum buat sesuatu perkara.. kan.. kan..

Unknown said...

Betul tu mama.. kadang2 sesetengah orang outspoken.. main redah je ckp..huhuhu..bulan puasa ni kurang lah skit sebab masing2 dok jaga pahala.. hehe

Aida Ismail said...

Pemikiran pun ada banyak jenis ek. Baru tahu ni. Hehe~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer