My LuvLy Followers

Status Terkini :

Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Sunday 23 June 2013

KHaSiAT KaKi AyAm

Assalammualaikum..Hey Guys...

Picture - Credit from google

Picture apa kat atas tu?? Apa?? Kaki ayam?
Eee..U all tak makan ek?? Alah..Kenapa??
Kalau Erin bagi tahu khasiat kaki ayam ni.. sure U all nak try makan..Betul tak??

Kaki ayam cegah OSTEOPOROSIS??
Wah..jangan buat-buat muka tercengang kay...Seriously..Erin tak tipu..So, jom scroll bawah ni untuk baca info..Orang kata apa, sharing is caring..??

U all tahu tak yang kaki ayam sebenarnya kaya dengan zat kapur, kolagen (Yang ni I tau U all suka..sebut kolagen aje, ramai yang teruja bukan main lagi..Ye idak?), hydroxyapatite secara semulajadi ini dapat memelihara kekuatan tulang.

Selama ni..U all hanya tahu susu yang sememangnya kaya dengan kalsium kan.. Tapi U all tak tahu hydroxyapatite yang ada dalam kaki ayam mampu menentukan kekuatan tulang, zat ini  merupakan makanan untuk tulang kita ia berasal dari tulang binatang seperti ayam, kuda, lembu dan kambing.

Selain itu, kaki ayam mengandungi antigen imunogenik dan ia bertindak sebagai kolagen semulajadi.Antigen  ini berfungsi sebagai kolagen untuk mempercepatkan penyembuhan jaringan luka atau kecerdaan pada kulit. Antigen ini juga dapat menghaluskan kulit.

p/s: Lepas ni..U all bolehlah selalu makan kaki ayam yer..Masak kari ke, masak kicap ke..goreng celup tepung pun sodap eh.. Hehehe..

6 comments:

Anonymous said...

walau apa pun tejadi, ttp taknak makan kaki ayam. geli. heheheh

Unknown said...

Hehe..tapi byk khasiat ni..

norhasnizakhalid said...

mama tak makan ... eeeii.. walaupun 1001 khasiat.. hihi

Unknown said...

Hehehe...Tak kenal maka tak cinta mama.. mana tau skali try nak lagi kaki ayam ni..

SHUKRI SURATMAN said...

Hahahahahaha baru lepas makan... masak steam... sodappp

SHUKRI SURATMAN said...

Hahahahahaha baru lepas makan... masak steam... sodappp

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer