My LuvLy Followers

Status Terkini :

Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Saturday 14 September 2013

Cinta Suami Isteri

Assalammulaikum..

Apsal eh sejak akhir-akhir ni macam banyak pula kisah cinta yang Erin nak kongsikan dengan you all.. Harap-harap you all sudilah untuk membacanya yer..Erin pun tak pandai sangat mengarang.. Bolehlah sikit-sikit merangkak..


Cerita ni berkisahkan tentang sepasang suami isteri yang miskin. Mereka tinggal jauh di pedalaman. Si suami hanya bekerja sebagai pengutip buah-buahan di dusun. manakala Si isteri mengambil upah membasuh pakaian. Hidup mereka daif, kais pagi makan pagi kais petang makannya petang. Malam pula kadang kala mengikat perut. 

Pasangan ini tidak dikurniakan anak. Walaupun begitu mereka berdua tetap bahagia. Mereka saling melengkapi antara satu sama lain. Kasih sayang mereka tidak pernah berbelah bagi. Kesetiaan ini biarlah hingga ke akhir hayat. Menuju ke Jannah bersama-sama biar pun hidup di dunia tidak sesempurna. Asalkan mereka masih dapat menghirup kemanisan kebahagiaan rumah tangga. Itulah tanda bersyukur.

Al kisahnya pada suatu hari Si isteri merungut kepada Si suami bahawa, sikatnya telah patah. Si isteri menginginkan sebentuk sikat rambut kerana rambut Si isteri sudah panjang. Jika tidak disikatkan, pasti rambut itu kelihatan kusut dan tidak terurus. Tetapi malangnya, duit Si suami hanya cukup-cukup untuk mengantikan tali jamnya yang telah putus.

Pada keesokkan harinya, Si suami pergi ke bandar yang berhampiran. Ketika dalam perjalanan Si suami berjalan merentasi sebuah kedai jam. Niat Si suami dibatalkan sahaja dik teringatkan keperluan Si isteri iaitu sebentuk sikat rambut. Si suami segera membeli sebentuk sikat, lalu dibawa pulang.

Sesampainya dirumah, Si suami agak terkasima kerana melihat Si isteri telah memotong rambutnya sehingga pendek di paras bahu. Si Isteri menyambut kepulang Si suami dengan senyuman dan Si isteri menghulurkan seutas tali jam yang baru kepada Si suami. Si suami bertanya kepada Si Isteri, bagaimana isterinya mendapat wang untuk membeli tali jam tersebut. Si isteri memaklumkan bahawa dia telah mengguntingkan rambutnya dan menjual rambut tersebut, lalu dibelikan tali jam untuk suaminya.

Si suami pula menghulurkan sebentuk sikat kepada Si isteri. Si suami memberitahu dia membatalkan niat untuk membeli tali jam yang baru kerana keperluan Si isteri lebih diutamakan. Si suami terharu dengan tindakkan Si isteri. Beginilah hidup suami isteri saling berkorban demi sebuah kebahagiaan..

p/s : Kita sebagai umat Islam adalah haram menjual rambut untuk dijadikan rambut palsu.. Cerita tersebut adalah rekaan semata-mata..Yang baik jadikan tauladan dan yang buruk jadikan sempadan..

Sekian..

5 comments:

Lieya Von Jay said...

so sweet ^_^

Unknown said...

auwwww..sweetnye..

shazillahsani.com said...

alamak...sweetnya..^^

Akupenghibur.com said...

alamak sweet :) terima kasih kerana berkongsi

Mizz Aiza said...

menjadi teladan untuk kita.. sweet sangat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer