My LuvLy Followers

Status Terkini :

Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Monday 23 September 2013

Aku Gemuk !!!


Assalammualaikum



Kajian terbaru Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 2010 mendapati 60 peratus rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas mempunyai Indeks Jisim Badan (BMI) melebihi 25 dikategorikan sebagai berat berlebihan. Keseluruhannya, Malaysia kini menduduki tangga keenam di Asia dengan kadar obesiti tertinggi di kalangan dewasa. 

Sumber : BH 23 September 2013

Aish.. Macam mana tak dikategorikan sebagai obes..Masa bulan puasa..Macam-macam jenis juadah makanan ada dijual di bazar Ramadan.. Tak kurang juga dengan kenduri berbuka puasa. Makan memakan ni dah jadi macam pesta bagi rakyat di Malaysia ni. Makanan yang tak habis pula dibuang begitu saja. mananya tak buang jika perut sendiri pun dah terik dan tak mampu lagi nak terima. Tu belum masuk lagi waktu hari raya..MasyaAllah rezeki terima makanan.. Yang manis ada, yang masam ada dan yang berlemak lagi lah ada..Pokok pangkalnya kita terima semua makanan itu dengan redha tanpa memikirkan kemudaratan di masa hadapan. Sudahlah makannya banyak, bersukan dan senaman..Jangan nak haraplah..Itulah kita..!!

Cuba tanya doktor di Hospital kaum mana yang banyak penyakit.. Wah, jawapan yang pasti mestilah kaum melayu.. Eh kenapa yer..Persoalan??

Allah SWT berfirman: “Dan makanlah dan minumlah, jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebihan." (Surah al-A’raaf, ayat 31)

Apa yang sudah termaktub di dalam al-Quran Nur Kareem jangan kita sangkalkan lagi.. Sudah terang lagi bersuluh..Perkara yang baik sukar diikuti.. Bak kata pepatah seperti mencurah air ke daun keladi.. 

Haaa..hebat tak Erin berfalsafah.. Erin ni tulis je lebih, sebenarnya diri ini juga sering dilanda kemalasan yang teramat. Lagi tergoda dengan bisikan syaitan nirrajim.. Nauzubillah..Bila berat menjangkau ke suatu paras yang agak merunsingkan. Maka kenalah fikirkan alternatifnya. Dulu rajin benar Erin ke gimnasium, ke kolam renang tak pun berjalan laju di Taman Jubli. 

Soal makan pula memang akan menjadi peserta nombor satu.. Mahunya tak jadi nombor satu.. Pantang diajak makan pasti Erin lah orang yang paling teruja.. Nasi lemak memang kegemaran. Sekali makan adalah dua bungkus..Ish.. 

Di Pejabat pula ada penyaman udara.. Lemak pun tak terbakar tapi berkumpul menjadi lemak tepu.. Oh My God..!! Berjalannya rasa malas sebab selalu duduk di hadapan komputer.. Memang ada fakta yang mengatakan jika kita banyak duduk perut akan buncit..Apa?? Buncit?? Oh My God..!!

Apa yang perlu dilakukan ialah...

Baca Bismillah ketika hendak makan..
Kurangkan makan nasi..
Kurangkan duduk lama-lama mengadap komputer..
Seminggu tiga kali beriadah..
Kurangkan makanan manis dan berlemak..
Makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang..
Banyak makan buah-buahan..
Rehat secukupnya..
Kurangkan minuman berkafein..

Eerrr..Apa lagi yer?? kalau you all ada cadangan untuk kembalikan berat badan yang idea.. Silalah kongsi bersama yer.. 

3 comments:

Lieya Von Jay said...

saya salah seorang yang gemok itu ^_^

norhasnizakhalid said...

mama juga salah seorang.. hahaha....

nak start diet bila bercerai susu dengan sufi..

Mizz Aiza said...

ramai orang memberikan alasan malas untuk bersenam.. termasuklah diri aiza sendiri.. hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer