My LuvLy Followers

Status Terkini :

Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Thursday 5 September 2013

Mosquito Hunter

Assalammualaikum..

Ish.. Malam ni memang banyak nyamuk kat rumah Erin..
Erin malas nak guna ridset..Sebab bukan setakat nyamuk yang akan tumbang..Erin pun akan tumbang sekiranya guna racun serangga tu..

Maka..Erin pun dengan gagahnya menjadi MOSQUITO HUNTER.. Haaa..bijak sangatlah tu kan.. terkejar nyamuk sana sini.. Pup pap pup pap dok tampar nyamuk.. Adoilah.sakit tangan..

Say no to mosquito..Jangan biarkan serangga ini hidup meliar di persekitaran you all..Bahaya tau..Nyamuk  ni banyak jenis, ada nyamuk Aedes aegypti, nyamuk Anopheles Quadrimaculatus, nyamuk Adedes Albopictus, dan nyamuk Culex Pipiens..Jom baca info tentang jenis-jenis nyamuk ni..

1. Nyamuk Aedes aegypti, adalah jenis nyamuk yang dapat menyebarkan virus berbahaya dengue yang menyebabkan penyakit demam berdarah. Selain pembawa virus dengue, nyamuk Aedes aegypti juga dapat menyebarkan virus demam kuning dan chikungunya.

 2. Nyamuk Anopheles Quadrimaculatus, adalah nyamuk berbahaya yang dapat menyebarkan parasit penyebab Malaria. Jenis nyamuk ini senang keluar baik pada siang maupun malam hari, hanya nyamuk betinalah yang diketahui dapat menyebarkan penyakit mematikan Malaria. 

3. Nyamuk Adedes Albopictus, atau lebih dikenal dengan nyamuk harimau. Nyamuk jenis ini keluar pada siang hari dan boleh menyebarkan berbagai penyakit berbahaya, Jenis nyamuk ini banyak dijumpai di negara Asia.

4. Nyamuk Culex Pipiens, adalah nyamuk yang dianggap tidak berbahaya. Memiliki ukuran tubuh kecil dan biasa ditemui disekitar kebun mahupun di rumah.




Nah tengok ni kitaran pembiakan nyamuk..Oleh itu, jangan biarkan hidup anda diselubungi serangga ini.. Bahaya bawa penyakit.. Kalau rasa nak ternak pun.. biarlah serangga yang boleh beri faedah seperti belalang ke..okay jugak.. hehe..

Sekian cerita pasal nyamuk.. Nak sambung balik jadi Mosquito Hunter ni.. Pup pap pup pap pup pap.. Haa.. ambik..mati kau nyamuk..!!!

10 comments:

IMA SALSUZAIMA said...

ee..geli je tgk kitaran nyamuk ni.. paaaappp. tampar seekor nyamuk..hihi

Unknown said...

baca pasal nyamuk ni teringat zaman kanak2..kan pernah dulu2 isu nyamuk ni jadi isu panas..siap ada iklan lagi tu kat tv kan..hee :P

Unknown said...

Sekarang ni pun masih ada lagi iklan tentang nyamuk ni.. selalunya fokus kat nyamuk aedes lah.. sebab nyamuk tu paling bahaya..deman denggi boleh bawa maut dalam masa yang singkat..

Unknown said...

aah..nyamuk ni tgk je kecik2 tapi bahaya..

Mizz Aiza said...

banyak jenis nyamuk ni erin ya.. semuanya merbahaya.. aiza tak reti nak tampar nyamuk, asyik tak mengena je.. hehe..

Unknown said...

nak nak masa lepas hujan ni..banyak la nyamuk keluar...musim juga nyamuk2 nih...musim nyamuk kecik-kecik..musim nyamuk besar...kena gigit..alamat bergaru laaa...

Fais-SKA said...

nyamuk ni mmg bhya..makhluk yg ptt kena bunuh hu3 =) stahu sy nyamuk betina je yg isap drah..

Tetamu Istimewa said...

Baca entri ni teringat pula cerpen saya. Baru saja siap dan dah dihantar ke media.

Unknown said...

baik la guna repellen... ckp pasal nyamuk ni, adik2 sy 2 orang warded di hospital DEMC... demam denggi....

Unknown said...

Sam Benjamin..nyamuk ni memang bahaya..sebab persekitaran kurang bersihlah serangga ni ada..walaupun air nampak jernih..tapi kena tukar selalu ..nyamuk arrested akan membiak walaupun dalam air yang jernih..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer