My LuvLy Followers

Status Terkini :

Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Saturday, 12 April 2014

Lunas Hutang Dengan Bersedekah?

Assalammualaikum..

Hai you all yang Erin sayang sekelian..Sebelum tu Erin nak tanya.. Siapa yang tak pernah berhutang? Cuba angkat tangan sekejap.. Eh, macam Erin dapat lihat je jika you all angkat tangan kan? 

Jawapan kepada pertanyaan Erin tu.. Mesti tak adakan... Sedangkan nyawa kita pun kita pinjam dari Allah SWT.. Sampai masa ianya akan dipulangkan semula.. Kena ingat tu yer.. Jangan mendabit dada bahawa kita punya segala.. Tak ada satu pun di dunia ini kita yang punya.. Semuanya Allah Yang Maha Esa yang punya..

MELUNASKAN HUTANG DENGAN BERSEDEKAH?

Siapa pernah baca buku mini Mudahnya Menjemput Rezeki (MMR) yang ditulis oleh Encik Fathuri Salehuddin? Kalau you all ada memiliki buku ini pastinya you all sudah tahu akan apa yang bakal Erin tulis ni kan..


Mukhadimmah kepada tajuk ini :

Melalui surah al-Baqarah ayat 280 yang bermaksud "Dan jika (Orang yang berhutang itu) dalam kesukaran, maka berilah tangguh sampai dia berkelapangan, dan menyedekahkan (Sebahagian atau semua hutang) itu, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui."


Erin pernah terbaca tentang roh yang tergantung dan tak dapat masuk syurga selagi hutangnya belum dilansaikan.. Nauzubillahiminzalik.. Semoga kita semua berusaha untuk melunaskan hutang piutang kita selagi termampu.. Seperti yang pernah belajar dengan menggunakan perkhidmatan PTPTN.. Silalah lunaskan hutang kita.. Cewah.. Erin sendiri pun kadang-kadang skip juga dari membayar hutang PTPTN ni.. Sekrang ni dalam proses untuk buat potongan hutang tersebut melalui gaji. Lagi senangkan..

Sedekah itu suatu yang ajaib bukan? Seringgit yang you all sedekahkan tu, akan digantikan dengan RM10.. Percaya atau tidak? Harus percaya kerana rezeki itu milik Allah.. Allah lagi suka apabila kita berbuat kebajikan. Apabila wang yang diperolehi itu (Hasil sedekah) kita gunakan pula untuk melunaskan hutang.. Tapi manusia selalu lupa apabila diperolehi rezeki yang banyak.. Kita jadi lupa dan pentingkan diri sendiri. Dahlah penting diri lepas itu jadi sombong pula tu. Memang nak bagi Allah murka.. 

Antara kisah yang Erin nak kongsi di sini ialah pengalaman yang Erin sendiri ... Memang Allah itu Maha Berkuasa Maha Mengetahui dan Maha Pemurah..

Suatu hari Erin dapat panggilan dari seorang kawan Erin. Dia mintak pinjam duit dalam RM50 macam tu. Tapi masa tu, Erin pun ada masalah kewangan juga. Tapi Erin bagi juga duit RM20 kepada dia dan Erin cakap tak payah bayarlah sebab Erin tahu dia amat memerlukan duit ketika itu. Dan tak sampai sehari Erin dapat panggilan daripada pelanggan Erin yang dia nak beli Minyak Kelapa Dara yang Erin jual tu dalam kuantiti yang banyak.. Alhamdulillah rezeki datang selepas kita bersedekah.. Waktu tu Erin sampai tak terkata apa.. Sebab sebelum ni tak pernah ada orang yang nak beli produk tu dengan kuantiti yang banyak.. Syukur..!!

Sesungguhnya sedekah itu pembuka pintu rezeki.. Oleh itu janganlah kita kedekut dan jadi macam Haji Bakhir yer.. Ingat rezeki itu Allah yang punya.. Kita tiada hak.. Sebolehnya kita perlu berbuat kebaikan dengan rezeki yang Allah salurkan kepada kita.. Dan yang penting lunaskan hutang dahulu...InsyaAllah ada keberkatan hidup di situ... Allahuakbar..!!

Jangan lupa baca entri Erin sebelum ni.. Say No To Salt

1 comment:

mirza syazwina said...

kadang2 tu terlupa ada hutang kak erin sampai trpksa tanya kat kawan kot miza ada hutang ke..takut,,,hehee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer

Google+ Followers