My LuvLy Followers

Status Terkini :

Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Saturday 12 April 2014

Telur Halang Kanser Payu Dara

Assalammualaikum..

Hai you all.. Masih dalam mood kesihatan lagi ni.. Erin suka kongsi tentang kesihtan.. Kesihatan sangat penting kepada kehidupan kita.. Jika kita sakit apa kerja pun tak dapat dilakukan sendiri.. Kemudian menyusahkan orang lain.. Betul tak??

Sebut je tentang kanser.. Mesti ramai yang takut.. Ye lah penyakit tu dapat membunuh kita dalam jangka masa yang singkat.. Sesiapa pun tak mahu kena kanser.. Tapi cara pemakanan kita, gaya hidup yang kita amalkan.. Selarikah dengan keperluan kesihatan kita? Tepuk dada.. Tanyalah hati..



Sambil belek-membelek majalah i-sihat.. Erin terbaca suatu info berkaitan telur..Dikatakan pengambilan telur ayam berkemungkinan membantu dan menghalang kanser payu dara. Berdasarkan kajian, wanita yang mengambil sekurang-kurangnya enam biji telur ayam dalam seminggu mampu merendahkan risiko penyakit itu.

So, lepas ni.. makanlah telur ayam banyak-banyak ye kaum wanita..Tapi yang kolestrol tinggi tu makan telur ayam berpada-pada sebab telur kuning mengandungi lemak yang tinggi.. Sebolehnya amalkan pemakanan secara bersedehana.. Wassatiah gitu..

p/s : Entri sebelum ini : Lunas Hutang Dengan Bersedekah

4 comments:

Tinta Lana said...

Assalamualaikum Kak..pa kabar.. :)

Rajin akk membaca ya.. kat rumah mak sya baca majalah Rapi..mcm i-sihat, sma juga isi kndungannya, ttg penjagaan kesihatan n kecantikan.

Selain buat makan, bila rajin skit, saya buat masker gak,hehe. Mula2 sapu bahagian putih telur..dah kering,basuh muka. Tunggu kejap..lpstu sapukan kuning telur plak,hehe

Mirza Rohizat said...

hai kak erin :)
baru miza taw,memang takut pun kanser ni..makaseh share akak erin ^_^..

Akupenghibur.com said...

yeke ??? baru acik tahu.. thanks ilmunya

Unknown said...

wow..seriously?? good to people like me la yang suka maka telur ayam...hee =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer