My LuvLy Followers

Status Terkini :

Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Saturday 12 April 2014

Say No To Salt

Assalammualaikum.

Hai you all...Why i choose that title? Say No To Salt.. As we know.. Without salt some meal have no taste.. Right?? But we didn't know the salt can kill us.. Why?? Because it can attct our heart.. So be careful with your meal..

Cewah.. kecek Inggeris gitu.. Hehehe..


Menurut pakar perubatan cina, jika kita mengamalkan pengambilan garam secara berlebihan nadi kita akan mengeras.. Oleh sebab itu terjadinya tekanan darah tinggi.. Atau 'High blood Pressure'..Bahaya sangat penyakit darah tinggi ni sebab ia akan mendorong kepada sakit jantung dan juga merosakkan buah pinggang dan seterusnya stok..


Keputusan kajian yang dijalankan di negara ini iaitu secara puratanya berjumlah2,575 mg/ sehari di kalangan individu dewasa..

Sebolehnya you all tak payahlah selalu sangat makan di kedai atau restoran sebab kita tak tahu kuantiti garan yang mereka gunakan dalam masakan. Kalau nak sedap memang sakitlah orang cakap.. Yang tak sedap tu ubat...Selain tu garam juga boleh mengakibatkan ulser perut.. Mintak simpang and Nauzubillahiminzalik..

Makanan yang tinggi garam

Sos berperisa seperti kicap, sos cili/ tomato dan sos tiram
Kiub dan stok makanan
Sos salad dan mayonis
Makanan dalam tin
Keropok dan mee segera
Makanan segera seperti nauget dan sebagainya

Garam dalam makanan yang diawet

Telur masin
Ikan Masin
Buah-buah jeruk
Udanmg kering
Belacan
Ikan pekasam

P/S : Kalau boleh jauhi makanan seperti ini demi menjaga kesihatan kita.. Mencegah lebih baik daripada mengubati.. 

3 comments:

Pha Is said...

perkongsian yg baik.. bahaya garam sbb ada kandungan sodium, yg boleh meningkatkan kepekatan darah yg seterusnya menaikkan tekanan darah.. bila tekanan darah naik, banyak komplikasi yg boleh berlaku, terutamanya jantung sbb nk kena 'bekerja lebih' untuk pump darah yg pekat.

Tetamu Istimewa said...

Tu dia Pha Is-bila budak Farmasi berkata-kata (eh, betul ke ni).

Mak saya selalu larang anak-anaknya makan masin.

Unknown said...

Betul tu Apa yang dikatakan oleh Pha Is tu..Cikgu Helmi.. Lebih baik kita kurangkan garam dalam setiap makanan kita.. Demi kesihtan kita.. Info ni Kak Erin dapat dari majalah i-sihat.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer