My LuvLy Followers

Status Terkini :

Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Thursday, 26 September 2013

Motivasi : Positive Your Mind


Assalammualaikum..


Kadang kala kita hairan dengan segelintir manusia yang hanya sedikit cuma perkara tetapi dihebohnya sedunia.. Bahan yang sekecil kuman dipersenda-sendakan.. Maka terjadilah hal pulau memulau.. Buli membuli.. Tepi ketepi..

Dimanakah memikiran terbuka kita?? Ini kerana taraf sosial yang rendah dan kurangnya membaca serta mendalami ilmu psikologi.. Dalam dunia ini kita terpaksa berhadapan dengan pelbagai jenis ragam manusia. Mahu tidak mahu kita terpaksa menerima sikap-sikap ini. Bagi menjadikan jiwa kita tenang. Belajarlah untuk memaafkan. Mencontohi sifat Nabi Muhammad adalah jalan yang paling terbaik. 

Ada segelintir yang mengatakan sebegini " Kita ni bukan Nabi..Memanglah rasa nak marah.." Cubalah berfikir secara matang.. Umur bukan lagi belasan tahun yer.. Ada yang sudah mencecah angka 30, 40,50 tahun tapi masih tak dapat membeza antara yang perlu dan yang tidak perlu.. Usah kita berdebat mengatakan kita betul dan orang lain salah.. Pokok pangkalnya muhassabah diri tanpa menunding jari ke arah orang lain.. Sebelum menjaga sikap orang lain..Kita perlu selami diri kita dahulu.. Adakah kita cukup sempurna untuk berkata akan sifat dan sikap orang lain??

Berfikiran terbuka yang Erin maksudkan adalah berfikiran positif dan menerima keadaan sekeliling dengan minda yang terbuka.. Dan selalulah bertanya kepada diri sendiri..Kenapa dan mengapa kita berada dalam situasi ini.. Kenapa kita perlu berhadapan dengan ragam-ragam manusia lain.. Ini kerana Allah SWT lebih mengetahui dan kita tiada hak untuk menilai kerja Allah SWT.. Perbaikilah diri kita masing-masing.. InsyaAllah kita dapat menerima keadaan macam mana sekali pun..

Belajar minta maaf dan belajar memaafkan..Kerana Allah SWT lebih mengetahui...!!

Oleh : Puteri Airyn Sept 2013

9 comments:

Shark Kay said...

susah nk cari org berfikran terbuka nie..
masing2 masih di takuk yg lama.
tegur sikit x boleh.
marah sket x boleh.
lpas tu salahkn kita pula.
manusia :)

TelingaBulat said...

ssh jugak nk jmpe owg cmni..biasela manusia kn..tp xsalah klu kite cube berubah ke arah kebaikan sbb die bgus utk kesihatan kite juga..thanks for sharing..

Nory Zoulkefle said...

kite kena cuba elak semua perasaan2 ni..barulah hidup sihat kan..hehe

Lieya Von Jay said...

memang susah kalo jenis org yang nak menang semua kat dia. dia sj yg betoi.. org mcm ni kena dok dalam gua sorg2 dia

Tetamu Istimewa said...

Memang entri yang dapat memotivasikan diri.

Aku Penghibur said...

alhamdulilah netri yang sangat buat diri termotivasi

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

betul tu erin.. perlu menerima dengan fikiran positif dan minda yang terbuka.. bersama-sama kita bermuhasabah serta memperbaiki diri kita agar menjadi lebih baik, insya-Allah..

Yumida Huda said...


moga hati kita sntiasa terbuka dgn teguran yg membina

S.K.A said...

betol 2 kak..kena belajar cermin diri sndri..kena juga bersangka baik..brulah hidup ni berkat..ape pun Dia je yg thu..yg berlaku pasti ada hikmahnya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer

Google+ Followers