My LuvLy Followers

Status Terkini :

Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Monday, 30 September 2013

Ceritera Kisah Aku (Part 1)

Berpaksikan secebis rindu, aku cuba menganyam puisi syahdu. Fikiranku lagi-lagi menggasak jiwa untuk terjebak dalam cinta sengsara. Ah..! Ketandusan idea untuk memikirkan hal lain. Atau aku sengaja menutupi ruang benak fikiran dari memikirkan hal-hal lain. 

Mengapa perlu ada cinta dan mengapa perlu ada rindu. Dan paling majoritinya mengapa perlu ada sebuah perpisahan setelah wujudnya suatu pertemuan. Laska cintaku tidak termati di situ bersama lamunan yang terhenti. Orang bisa saja mengatakan tak payah berfikir lagi akan perkara yang sudah-sudah. Mengapa mereka tidak memahami akan perasaanku. Perlukah aku bermonolog sebegini rupa? Asingnya aku rasakan hidup di dunia ini. Hidup dengan orang-orang yang tidak memahami perasaan antara satu sama lain.


"Wah,wah.. termenung jauh nampak..." Ah, dari mana pula Si Lola ni muncul. Tak ada angin tak ada ribut. Tiba-tiba saja terjojol di hadapan aku. Aku hanya senyum kelat kepadanya. Isi hatiku? Oh no..!! Tidak ada sesiapa pun akan aku beritahu lagi termasuklah Lola. Takut nanti dibebelnya kepadaku berjam-jam pula.

"Kau dari mana?" Soal aku mematikan idea dia untuk bersakastik.

"Aku dari TESCO..Beli barang sikit dengan Si Eni Si mata bolat tu.." Tukasnya sambil ketawa kecil. Amboi-amboi seronok ye dia menggelarkan orang dengan panggilan yang bukan-bukan.

"Oit, tak baik kau panggil dia Si mata bolat..Kau pun apa kurangnya mata bolat jugak.." Ada ke, dia memanggil Nuraini tu dengan panggilan 'Si mata bolat'..Ye lah aku faham kenapa Nuraini dipanggil sebegitu. Salah Nuraini juga, siapa suruh dia tempah cermin mata yang berbingkal bulat. Kan dah nampak macam orang zaman dulu-dulu.. Kikiki.. Ketawa jahat aku dalam hati.

"Tadikan kitaorang pergi TESCO.. Kitaorangkan nampak Azman. Tapi dia jalan dengan Mak Cik yang dah berumur sikit.. Eh dia dah jadi anak ikan ke? Ke tu Mak dia?" Tanpa diminta Lola giat bercerita. Apahal pula dia buka cerita pasal Azman ni. Aku baru saja nak lupakan apa yang terpendam dalam jiwa aku ni. Jika Lola giat lagi bercerita, kaki aku sudah bersedia untuk berundur masuk ke bilik tidur.

"Kau beli apa kat TESCO tadi?" Soalan kebanyakkan yang aku ajukan kepada dia agar dapat lari dari topik tentang Azman.

Sebenarnya samaada Lola, mahupun Nuraini tidak tahu cerita antara aku dan Azman. Lelaki yang paling aku minat semasa di alam persekolahan dulu. Azman juga lelaki yang pernah memainkan perasaan ku kerana dek terima cabaran dari kawan-kawannya. Jahanam betul..!! Nasib Si Lola dan Nuraini tak tahu cerita sebenar antara aku dan Azman. Kalau tidak malu aku sebakul. Mana mau letak muka aku yang comel ni haa..!!!

"Aku beli barang ler..Itu pun mau tanya ke?" Laung Lola sambil kakinya sudah melangkah ke dapur. Fikirku mesti dia akan memasukan segala keperluan dapur yang baru dibeli ke dalam peti ais dan menyimpan barangan kering ke dalam almari makanan. Yang aku pelik, kenapa aku tidak nampak bayang Nuraini pulang bersama-sama dengan Lola. Tak mungkin mereka pergi bersama dan Lola telah mencicirkan Nuraini. Pelik bin ajaib ni?

"Ha..Apa yang kau menungkan lagi tu hoi.. Kau hairan eh aku balik sorang-sorang? Si Eni tu pergi rumah mak saudara dia kejap. Malam nanti sepupu dia hantarkan..Syika, mailah tolong aku masukan beras dalam tong ni.. Kejap lagi nak masak, nak makan.." Haa.. dengar tu bebelan Si Lola.. Memang elok sangat aku panggil dia Si Lola Si Mulut Becok. Bila dah mula bebel.. Pot pet pot pet serupa mak nenek. Bebelannya susah nak berhenti. Macam manalah kalau Si Lola ni kahwin nanti. Mesti hari-hari suaminya akan sumbat telinga dengan kapas sebab tak tahan dengan bebelan isteri yang bernama Lola.. hehe.. Jahat tak aku..??

Tit,tit,tit..

Belum sempat aku melangkah menjengok dapur, telefon bimbitku berbunyi. Itu tandanya ada SMS masuk ke dalam inbok. Langkah ku berpatah semula ke meja berhampiran sofa. Lalu aku mencapai telefon bimbit itu.

Hai sayang..Buat apa tu? You tak rindu I?
From Man Toyol

Membaca SMS itu sudah cukup membuatkan aku terkesima sebentar. Bukan seperti iklan rehat sebentar bersama biskut bersalut coklat KIT KAT tu yer. Ini maknanya aku tergaman. Eh, fikir ku mungkin dia tersilap hantar mesej. Ah..!! Lebih baik aku jangan balas. Aku meletakkan semula telefon itu di atas meja. Kemudian aku menapak ke dapur. Dilihat Lola tertunduk-tunduk menuang beras ke dalam bekas. Kesian... Hehehe..

Haa.. Nampak tak aku save nombor telefon dia dengan meletakkan nickname Man Toyol. Haha..Sebab aku rasa dia memang sesuai dengan gelaran itu. Tambah-tambah di Universiti dulu aku pernah nampak dia bawa toyol masuk dalam dewan peperiksaan. Nasib dia tak kena tangkap dengan pengawas peperriksaan. Kalau tidak pasti kantoi habis.. Baru syok aku tengok dia kena tangkap.. Ah padan muka.. Kikiki..Ish..Tak baikkan sikap aku ni..Sepatutnya doa aje yang baik-baik walaupun aku pernah dikhianati..Okay Damm!!

Bersambung........Puteri Airyn Punya Cerita.. Hanya Dongeng Semata-mata..Tiada Kaitan Dengan Sesiapa..Hehehe..

15 comments:

Nurul Hidayah said...

Terbang ke blog ni dari blog budak pening.. done follow #220.. unik la blog ni^^

TelingaBulat said...

wahh bahasa penulisan..terbaik laa..siyes ade bakat ;)

Lieya Von Jay said...

wah kak erin dh start tulis novel yerrr... ^_^ go kak erin go..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

permulaan cerita yang menarik erin.. memang berbakat la erin ni..

Aku Penghibur said...

wow permulaan yang menarik :) go go :) acik akan membaca

sha (chirp chirp) said...

woah, buat novel best ni :D

puteri airyn said...

TQ semua yang sudi baca cerita yang Erin karang ni.. Hehehe.. Cerita yang tak seberapa..Suka suki menulis je ni.. Lama dah tak asah bakal menulis.. Hehe

Wahyu Eka Prasetiyarini said...

Cinta memang selalu asyik untuk diceritakan ya kak. Cinta bisa membuat bahagia, sedih, kecewa, dan galau. Terimakasih atas sharing nya ya :)

ANIM said...

kak pun dulu2 minat nak tulis novel tau erin..
seronok pulak kak baca cerita khayalan erin ni, hee

kacang buncis said...

salam...
kat tesco?dh dekat dh tu...hehe

Cik Mun said...

berbakat la erin ni..

Yumida Huda said...

wah menarik kisah ni
ade bakat jd penulis
Jemput join & menangi hadiah bernilai RM550
Giveaway Butik Comel Collection

S.K.A said...

menarik kak =) he3 sbut nama lola terus sy terbyang dunia lola..comel pula nm tu..ok smbung bca part2

Sam Banjamin said...

tumpang tanya... azman dengan man toyol tu org yg sama ke???

puteri airyn said...

ya..orang sama..hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer

Google+ Followers