My LuvLy Followers

Status Terkini :

Banyak entri-entri bermanfaat telah Erin tulis dan simpan di draf blog ni.. Cuma Erin akan terbitkan satu persatu dari masa ke semasa.. Tak boleh terbitkan sekali gus.. Sebab risau you all tak sempat baca jika Erin terbitkan terlalu banyak entri dalam satu masa.. Apa pun thanks sangat kepada you all yang sudi baca dan komen di blog puteriairyn ni.. Tanpa you all, blog ini akan suram dan sepi ibarat Erin berbicara sendirian.. Betul tak you all yang dikasihi sekelian?? ^_^

Saturday 19 October 2013

Dalam Mencari Jodoh

Assalammulaikum..

Bila fikir je soal jodoh, dan dan tangkap kepala (pening).. Yelah umur kan dah bertingket-tingket..Orang pula asyik dok tanya saja..Nak buet macam mana dah eden ni tak laku laku.. Huhuhu.. Don't be crying okay.. Jodoh semuanya ketentuan Tuhan.. Tunggu je lah.. Kalau orang tanya bila mau kahwin, cakap saja tahun depan..Bila tiba tahun depan, cakap lagi tahun depan.. Sedar-sedar dah 10 tahun ke hadapan.. Hahaha.. Nasib kaulah badan oi..

Okay sekarang berbalik kepada tajuk entri..


BAGAIMANA CARANYA MENCARI JODOH?

Errr.. Jodoh ni kena tunggu ke kena cari.. Tapi bagi yang lelaki sesuai kot kalau nak mencari.. Tapi yang perempuan ni cari-cari gak.. Ada kala kita mau kat orang tu, tapi dia pulak tak mau kat kita.. Macam mana tu?? Jeng,jeng persoalan...

Ni sumber dari majalah yang Erin baca tau..

1. Berkosentrasilah bukan kepada mana yang harus dipilih tapi dengan melakukan perubahan diri ke arah yang lebih baik.

2. Jangan pernah mengharapkan seseorang untuk jadi seperti yang kita harapkan tapi tempatkanlah diri sebaik-baiknya terhadap orang lain.

3. Jangan jadikan trauma masa lalu sebagai alasan yang tidak memberikan kepada jalan penyelesaian, tapi jadikan trauma sebagai bahan pembelajaran yang memberi hikmah.

4. Carilah teman dan sahabat seramai yang boleh.

5. Jangan menilai lebih atau menilai kurang kepada seseorang apa lagi calon jodoh yang tengah didekati, nilailah dengan wajar dan apa adanya.

6. teruslah berdoa kerana doa adalah senjata orang-orang yang beriman dan jangan pernah bersangka buruk terhadap Allah SWT.

Itu jelah yang dapat Erin coretkan pada entri ni..Yang Baik Jadikan Tauladan dan Yang Buruk Jadikan Sempadan..Tak gituuu Cik Kiah nyer.. Hehehe..



9 comments:

Unknown said...

teruskan berdoa..jodohkan di tangan Allah..

Mizz Aiza said...

aiza pun kalau balik kampung jumpa saudara mara mesti ada yang bertanya.. siap nak tolong jodohkan dengan anak atau kenalan mereka.. hati aiza sebenarnya masih belum bersedia.. mungkin juga terlalu memilih kot.. hehe..

Lieya Von Jay said...

saya pon sama kak. letih menjawab orang bertanya pasal bila nak kawen. salu nya saya jawab " kalo ada nanti kami panggil , ni tak panggil lagi mkna nya dak lagi la " tapi kan kak. paling2 sedih sekali bila org cakap kita memilih.. padahal depa tak tau ceta sebenaq di sebalik nya betoi dak kak.. semoga kita cepat2 kawen ye kak hehehee

Tetamu Istimewa said...

Kita hanya mampu berdoa. Selain tu, berusaha.

norhasnizakhalid said...

jodoh semuanya di tangan Allah Erin, apa yang boleh kita buat... berserah dan sentiasa berdoa untuk dipertemukan jodoh.. insyaAllah....

Khaira said...

bicara pasal jodoh selalu je menarik :)

salam kenal dari Aceh

PeRdU cINta said...

banyak perkara yang Allah rahsiakan daripada kita walaupun suatu saat kelak ia menjadi milik kita..kenapa?? kerana Allah nak mendidik hati hati agar sentiasa sabar dan rajin usaha,,berdoa dan bertawakkal pada NYA..

Scripters said...

Kadang2 terfikir gak... ada orang tu baru jer tamat alam persekolah dah menemui jodoh mereka...kita?? hehe sabor jer lah..

ANIM said...

jodoh pertemuan, ajal maut ditangan Allah..
Allah nak temukan yang terbaik untuk eryn..sabar jelah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Hello Kitty Winking Pointer